Khamis, 25 Disember 2008

Melayu yang hilang

Bercerita tentang anjakan paradigma, Sejarah Melayu pernah merakamkan kisah yang amat sedih iaitu Singapura dilanggar todak .Sejarah adalah sebahagian dari diri sebagai bangsa, dia tidak boleh dipisahkan apalagi dilupakan. Melupakan sejarah - apalagi meninggalkan sejarah - sama ertinya dengan kehancuran sebuah bangsa." (Soekarno, 17 Ogos 1966).
Sejrah mengajar kita menjadi lebih dewasa, hanya kita generasi orang melayu masih menjunjung kontrak sosial, orang lain telah membakul sampahkanyan. Apa perlu kita berbicara soal itu, apa perlu kita mematuhi dan memegangnya lagi, persetankan kontrak tersebut.
kalau berlaku apap-apa kita baru hilang 18 % equiti. lantaklah apa nakjadi jadilah. Hari ini terlalu ramai pemimpin melayu bercakap soal masa depan bangsa, sebenarnya ia sudah tidak punya masa depan lagi kerana jiwa bangsa itu telah mati iaitu bahasanya.Bahasa melayu terlalu haprak tidak layak membicara soal sains dan metematik.
Oleh kerana kita punya pemimpin yang tak bermaruah dan bermoral, maka saat-saat kehancuran kian hampir. Slogan baru untuk bangsaku " Lemas ,Tenggelam dan Lenyap"

"Mampus Melayu"

1 ulasan:

  1. Kalau kita lihat bangsa2x lain yang mempunyai jatidiri seperti Jepun, German, Cina dll mempunyai bahasa & tulisan mereka sendiri.
    dan kita menganggap yang bangsa itu gah kerana bahasanya.
    Ada tak bangsa2x lain yang tiada jiwa bangsa sendiri tapi maju..

    BalasPadam