Rabu, 11 Februari 2009

Semua kerana kasih sayang....

Kita hidup atas muka bumi ini atas dasar kasih sayang. Kalaulah tiada sifat `ArRahman` Allah pasti habis terbakar dunia ni atas kemurkaan Allah. Betapa ramainya orang yang ingkar perintah Allah...subhanallah. Allah masih sayang kita. Justeru itu `pandanglah sini` sekejap....ada perkara yang ingin diutarakan...

Kerana kasih sayang juga aku telah mengahwini seorang wanita yang amat istimewa dalam hidup aku. Dia yang kini bergelar isteri...sanggup bersusah senang atas apa masalah sekalipun....terimakasih. Semoga diberkati Allah sehingga ke syurga...


Kerana kasih sayang juga aku membesarkan tiga orang anak yang paling aku sayangi...aini atirah,aini amirah dan satu-satunya anak lelaki tunggalku abdullah fahem. Walaupun hanya tiga setakat ini...daripada merekalah aku belajar banyak erti kasih sayang....

I
Kerana kasih sayang jugalah....aku dan isteri aku memelihara dua ekor kucing yang kehilangan ibunya. Terpaksa membeli botol susu untuk mereka...sedangkan matapun pada ketika itu belum buka lagi. Kedua-duanya membesar dalam jagaan yang penuh kasih sayang...seperti memelihara anak-anak sendiri lagaknya...itulah` imau dan bulat` Namun begitu `imau` mati kerana menjilat rumput yang baru selesai diracun di halaman rumah. Pemergiannya ditangisi seisi rumah. Tinggallah `bulat` sekarang sebagai lambang kasih sayang sesama makhluk ciptaan Allah.

Kerana kasih sayang jugalah ibu mertuaku di kampung sanggup membela seekor anak monyet yang terpisah dari kumpulannya. Monyet tersebut manja seperti lagak anak orang...mendambakan kasih sayang mereka yang bukan sejenis kaum dengannya........

Namun begitu aku kekadang hairan....tersangatlah hairan. Atas dasar apakah manusia sekarang hidup????Perperangan,pergaduhan,pembunuhan,perebutan kuasa dan entah apa istilah lagi. Sudah terhakiskah semua kasih sayang itu...?????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan